Sabtu, 19 Oktober 2019

PEMBELAJARAN BERORIENTASIKAN PERKEMBANGAN


Perubahan orientasi peperiksaan  kepada orientasi pertumbuhan? Adakah seiring dengan syarat kemasukan ke universiti?

Bila saya sebut perubahan kepada orientasi pertumbuhan menggantikan orientasi peperiksaan, di peringkat sekolah kita jelas tentang perkara ini.
Yang jadi masalah sebelum ini, kita meletakkan peperiksaan itu pada tempat yang tidak betul, pada masa yang tidak betul.
Peperiksaan itu bagus jika kita gunakan pada tempat dan masa yang  betul. Bukan saya kata peperiksaan tak bagus, tetapi kita ada sekolah dari tahun satu hingga tingkatan lima atau tingkatan enam.
Orientasi peperiksaan ini menyebabkan gaya kita berfikir dan  tindakan ibu bapa itu terlalu berlebihlebihan sampaikan pada tahun satu murid sudah didedahkan dengan peperiksaan.
Lebih teruk sekarang ini, jika kita tak bendung, peringkat tadika pun dah mula ada peperiksaan. 
Saya dah berbincang secara profesional dengan guru-guru dan kami  memutuskan peperiksaan itu betul tetapi jangan sampai mewarnai keseluruhan cara kita  mendidik murid.
Peperiksaan itu bila masanya? Tingkatan lima... tingkatan lima itu  adalah tempat yang sesuai peperiksaan awam diberikan tumpuan.
Sebab SPM itulah yang digunakan oleh pelajar untuk keluar bekerja atau ke peringkat pengajian tinggi.
Ketika itu boleh diberi tumpuan tapi kalau setakat UPSR, kenapa kita mesti 'all out'?
Dalam Kementerian Pendidikan, UPSR itu bukan peperiksaan awam seperti SPM. UPSR dari segi dasar polisi hanya untuk melihat sejauh mana murid mencapai tahap pendidikan rendah yang dipanggil sebagai 'check point' pada peringkat asal tapi bukan 'all out' sampai macam SPM.

(Temu bual Editor GPSBestari Wan Normi Hasan dan Wartawan Faezah Muda bersama Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr Amin Senin membincangkan kedudukan UPSR, PT3 dan SPM serta perubahan orientasi pendidikan negara)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan